القائمة الرئيسية

الصفحات

 


 



سلسلة تعريف الكليات : كلية طب الأسنان

أسنان من الكليات الممتعة ف دراستها وشغلها، وعشان كدا عدد مش قليل أبدا بيدخلها وهو حاببها فعلا، حتى لو جايب مجموع طب بشري.

ف خلينا نأكد ع فكرة إن الكلية ال إنت هتدخلها أيا كان مجموعها، لازم يكون ليك شغف واهتمام تجاهها، مش داخلها بهدف التفاخر أو عشان حد عايزك تدخل الكلية الفلانية 😅💔.


نبدأ مع طب الأسنان ونعرف عن دراستها، والعملي وكمان نظام الشغل بعد التخرج إن شاء الله 👏.


📍نظام الدراسة:

- أسنان 5 سنين + سنة امتياز في كل الجامعات بس تقسيمهم بيختلف..

بمعنى أن في جامعات:

1️⃣ بتعتبر أول سنة اعدادي وبيدرسوا فيها مواد من علوم زي كيميا وفيزيا وحيوان وأوقات تشريح ضفادع (زي اسكندرية وطنطا والمنصورة وسينا)

2️⃣ من أول سنة بيدرسوا مواد أسنان عادي من غير مواد علوم.

- وأيا كان تصنيف جامعتك من الاتنين، ف بتاخدوا مادة او اتنين من طب بشري بشكل بسيط مش بتوسع، زي التشريح، ولكنه خاص بالأسنان ف مادة اسمها "Dental Anatomy" ودي بتدرس فيها بالتفصيل تركيب كل سِنَّة. 

-في السنين اللي بعد كده بتكون دراستك متخصصة أكتر ممكن تدرس مواد من بشري بس المعظم من أسنان زي في تانية وتالتة، وفي رابعة وخامسة بتدرس الجراحة والتقويم والجذور واللثة.


📍العملي:

- العملي معاك في السكاشن من أول سنة:

▪️لو عندك اعدادي بيكون تجارب فيزيا وكيميا وتشريح ضفادع.

▪️عملي أسنان في أول سنة شغل (أو لعب🥳) بالشمع وتسييح وتعمل مودلز للسنان كلها بمقاساتها وحاجة لعب ومتعة للصبح يعني 🥳 

⚠️بس ممكن يبوظ منك ف الآخر وتعيده تاني 🤭😂💔


- تاني وتالت سنة العملي فيها بأدوات تانية بتعمل تركيبات وشكل الفك كله بأيدك. 

- من رابع سنة بتبدأ تشتغل مع الpatients عملي في الكلية وتنزل عيادات، تعملهم حشو وتركيبات وغيره..

-بعد ما بتخلص بيكون عندك امتياز بتشتغل فيه ف الكلية، وبعد كدا ممكن تبدأ شغل خاص بيك في عيادات مثلاً تحت رقابة وزارة الصحة.


📍الشغل بعد التخرج:

بعد ما بتتخرج تقدر تشتغل ف عيادات طب الأسنان المتعارف عليها، من خلع وتركيب وغيره، بس في مجالات متوسعة أكتر تقدر تشتغل فيها، زي: 


- ممكن تتخصص في مجال من مجالات طب الأسنان زي: جراحة الوجة والفكين، طب أسنان الأطفال وتقويم الأسنان والفكين وغيره.. (سواء هتشتغل ف عيادة مع دكتور تاني، أو هتفتح عيادتك الخاصة)

⬅️ عن طريق تحضير ماجستير وتكمل دراسات عليا.


- تقدر تتخصص في تجميل الفم والأسنان (التبييض والتركيب وغيره)

⬅️ عن طريق إنك بتاخد كورسات تجميل وتشتغل ف مراكز تجميل الأسنان dental care centers.


- عيادات طب الاسنان للأطفال بما إنهم بيخافوا جدا فبتكون دي عيادات مخصصة ليهم بيكون فيها حاجات بتجذب الأطفال زي شاشات عرض كارتون أو تشجعهم بهدايا أو بتستخدم معجون سنان بنكهات، أدواتك بتبقي مخصصة للأطفال بأشكال متخوفهمش. (عشان دكاترة الأسنان بيخوِّفوا معروفة 😂🙊)


وزي ما دراسة طب الأسنان ممتعة ف أنت شغلك فيها ممتع جدا كمان وإنت بتشوف نتيجة تعبك، وإن المريض بتاعك مبسوط بشغلك معاه وبقت أسنانه مريحاه وبيبتسم وهي مستريح 😁

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

التنقل السريع