القائمة الرئيسية

الصفحات

الإسكندرية تعلن نجاح كل طلاب الثاني الثانوي

 الإسكندرية تعلن نجاح كل طلاب الثاني الثانوي


 مفاجأة كبيرة : إعادة رصد درجات الصفين الأول والثاني الثانوي


محتار تختار علمى ولا أدبي....  يبقى المقال ده عشانك

اضغط هنا

 

في مفاجأة قوية وعلى صفحته الرسمية على الفيسبوك أعلن المحرر الصحفي لشؤون التعليم بجريدة الأهرام أحمد حافظ أنه وتبعا لمعلومات وارده إليه فإن مديرية  التربية والتعليم بمحافظة القاهرة طالبت المدارس الثانوية في المحافظة بإعادة رصد وتجميع نتيجة الصفين الأول والثاني الثانوي العام، لكن بعض المدارس في القاهرة كتبت على صفحاتها على فيسبوك أنه تم سحب النتيجة حتى إشعار آخر.

 

 كيف تحصل على أعفاء كامل من المصاريف الجامعية والمدرسية وكذلك تكاليف التابلت

 

تواصل أحمد حافظ  مع السيد الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم وسأل عن مدى حقيقة وجود أي تكليف رسمي للمدارس بسحب النتائج من المدارس لحين إشعار آخر، لكنه نفى ذلك جملة وتفصيلا.

 

 مؤكدا أن كل من تعرض للظلم لأي سبب في النتيجة سيتم إنصافه، بالحق والعدل.. والتفاصيل ستكون لاحقا بإذن الله.

 

لو انت طالب جديد فى المرحلة الثانوية يبقى لازم تعرف كل حاجه عن نظام التابلت
 

 


 فرصة الصيف ........ كيف تحصل على أشتراك بالمكتبات العامة في جميع محافظات الجمهورية

وعلى صعيد آخر وجه المحرر الصحفي حديثه لطلاب الثانوية العامة مؤكدا على النقاط التالية :


١)  لا علاقة مطلقا، بين طريقة وأسلوب ونظام التصحيح لامتحانات الصفين الأول والثاني الثانوي العام، وطريقة وأسلوب ونظام التصحيح لامتحانات شهادة الثانوية العامة.


٢) تصحيح امتحانات شهادة الثانوية العامة بطريقة إلكترونية من خلال أوراق البابل شيت، يتم كالتالي:


أ )  فيه أربع نماذج أسئلة بكل لجنة (أ، ب، ج، د)، الطالب اللي هياخد النموذج رقم (أ) مثلا هيبقى له كود لورقة الأسئلة، هيكتب في البابل شيت إن رقم النموذج بتاعه (أ)، ورقم الكود بتاعه كذا.. بحيث يكون نموذج البابل شيت بتاعه مطابق لنموذج الأسئلة اللي استلمه.


ب )  بعدها بيتم فرز نماذج إجابات البابل شيت.. نموذج (أ) لوحده.. نموذج (ب) لوحده، نموذج (ج) لوحده، نموذج (د) لوحده.


ج ) بعدها بيتم تجهيز أجهزة التصحيح الإلكتروني بإجابات كل نموذج من النماذج الأربعة.. ويتم إدخال كل نموذج مع إجاباته.. وتطلع نتيجة كل طالب حسب نموذجه وحسب اللي كتبه فقط لا غير.


د )  مستحيل ورقة إجابة بابل شيت لنموذج رقم (ب) تتدخل وتتصحح مع ورقة بابل شيت لنموذج رقم (أ)، مثلا، لأن العملية دي بتتراجع أكثر من أربع مرات قبل التصحيح، وبعد التصحيح.


و )  كل اللي عليك في اللجنة، أول حاجة تعملها تروح على البابل شيت تكتب رقم النموذج بتاعك ورقم الكود بتاعك، ودول هتلاقيهم مكتوبين أول ورقة في بوكليت الأسئلة.

 بكتب الكلام ده علشان أطمن كل طالب وولي أمر في الثانوية العامة، إن أولى وتانية حاجة، وتصحيح ٣ ثانوي حاجة تانية مختلفة تماما تماما.ا والله على ما أقول مطلع وشهيد.

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

التنقل السريع